Mire figyelj, ha kültéri hirdetést tervezel?

Óriásplakáttal mindenki találkozott már, és bár a reklámszakma különböző területeit preferáló szakemberek rendre elmondják, hogy milyen egyéb hirdetési formák léteznek, még mindig ez az egyik leghatásosabb hirdetési felület. Látják a tömegközlekedési eszközzel utazók és az autósok, de megszólítja a gyalogosokat és gyakorlatilag mindenkit, aki kiteszi a lábát az otthonából.

Rövid idő alatt nagy tömegek elérésére képes, a megfelelő üzenettel és minőségi kivitelezéssel pedig nagyon eredményes hirdetési eszköz.

A köznyelvben óriásplakátnak hívjuk az autópályák, forgalmasabb be– és kivezető utak, valamint forgalmi csomópontok mentén elhelyezett hirdetési táblákat, valamint a tömegközlekedési eszközök megállóin elhelyezett citylightokat is. Szakmai megközelítést tekintve azonban különbséget teszünk a két hirdetési eszköz között: a citylight és az óriásplakát ugyanis nem csak méretében tér el egymástól.

Mi alapján különböztetjük meg az óriásplakátokat?

A fogyasztó, vagy még inkább a felhasználó szemével persze nagyon is hasonló felületekről van szó:

  • mindkettővel az utcán találkozik,
  • mindkettő nagy felületen hirdet,
  • és mindkettővel tele vannak a nagyobb városok.

Hirdetőként azonban fontos ismerni a két eszköz nyújtotta eltérő lehetőségeket, mielőtt óriásplakát nyomtatásra kerül a sor.

A citylightok főleg a gyalogosokat és a piros lámpánál álló, vagy a dugóban araszoló autósokat célozzák. Kisebb felületen, a reklám észlelését tekintve kisebb távolságból célozzák a reklám fogyasztóit, ebből kifolyólag az óriásplakátnál összetettebb üzenetek közvetítésére alkalmasak. A célcsoport tekintetében (gyalogosok, buszra/villamosra/metróra várók, türelmetlen autósok) egyáltalán nem mindegy, hogy milyen kreatív megoldással igyekszik célba juttatni a kommunikációt a hirdető.

A szakzsargonban is óriásplakátnak hívott felület az, amelyikkel jellemzően forgalmas autóutak, autópályák mentén találkozunk. A ma már digitális nyomtatással készülő óriásplakátok természetesen nemcsak az autósokat célozzák, hiszen sok esetben a gyalogosok által is jól látható helyeken hirdetnek. Méretükből fakadóan azonban egyszerű üzenetekkel és feltűnő vizuális megoldásokkal dolgoznak, hiszen az esetek döntő többségében csak pár másodpercük van arra, hogy meggyőzzék a fogyasztót.

Hirdetőként természetesen nem az lesz a lényeges, hogy a szakma hogyan nevezi a buszmegállóban található kivilágított plakátot, és az sem fog érdekelni, hogy a plakát készítése digitálisan, vagy egyéb technológiával történik. Fontos ugyanakkor tisztában lennünk a lehetőségekkel, illetve a kisebb-nagyobb különbségekkel az egyes outdoor hirdetési eszközök tekintetében.

Speciális papírok, amelyek vigyáznak a hirdetésedre

A plakát készítés során a felhasznált alapanyagok leginkább a kivitelezőt érdekelhetik – gondolhatnánk –, de az az igazság, hogy a megjelenítés miatt az alapvető információkkal a megrendelőnek, illetve a kreatív csapatnak is tisztában kell lennie.

Az óriásposzter nyomtatás ugyan digitális technológiával történik, és ez szinte határtalanná teszi a megjelenítési lehetőségeket, de a grafikusnak, kreatívnak egyáltalán nem mindegy, hogy a megálmodott grafika milyen méretben és pláne milyen felületen jelenik meg. Nagyban befolyásolja már a tervezési szakaszt is az alapanyag textúrája, a színek megjelenítése, pontosabban az alapanyag nyújtotta lehetőségek meghatározóak már ebben a szakaszban is.

Óriásplakát

Digitális nyomtatással ma már kis tételben is kedvező áron lehetséges a plakátkészítés, ez pedig lehetővé teszi a kisebb cégek számára is az óriásplakátokon keresztüli hirdetést. Ezzel együtt mindenki számára kedvező áron teszi elérhetővé a területileg, vagy különböző célcsoportokra optimalizált kampányok kivitelezését.

A kültéri óriásplakátot kékhátú, úgynevezett blueback papírplakátra nyomtatjuk, ennek a szabványos mérete 504×238 cm. A kék háttérre a tökéletes takarás miatt van szükség, ennek köszönhetően nem kell a hirdetési helyen az előző plakátot leszedni, elég csupán ráragasztani az újat, a blueback plakáton tökéletesen látható az üzeneted. Tartós, a napsugaraknak ellenálló anyagról van szó, a plakátnyomtatás gyakori alapanyaga a kékhátú plakát.

Egyedi óriásplakát

Amennyiben a kinézett felület nem szabványméretű, természetesen akkor is van lehetőség óriásplakát nyomtatásra. A lakkozott felület miatt tökéletes kültéri használatra, az UV-sugárzásnak ellenáll, ráadásul a csapadék sem árthat neki. Javasolt, hogy az ilyen outdoor reklám készítése esetén inkább matt vizuális megoldásokban gondolkodjanak a hirdetők. A tetszőleges méretű poszter nyomtatás során, kültéren ugyanis így jobban érvényesül az üzenet – legyen szó képi vagy szöveges tartalomról.

Citylight poszterek

A nagyvárosi buszmegállók elengedhetetlen tartozékát képező citylight felületek posztereit szintén digitális nyomtatással készítjük. Ebben az esetben is főként kültéri felhasználásról van szó, de itt azért más papírral kell dolgoznunk. A citylight táblák gyakran belső világítással rendelkeznek, ezért olyan papírt kell alkalmaznunk a poszter készítése során, amely a fényt éppen annyira engedi át, hogy a grafika telt színeket mutasson átvilágítva is.

Ilyenkor kizárólag jó minőségű papírplakátra nyomtatunk, hiszen a nagy, táblás óriásplakátokkal ellentétben a citylightoknál általában bonyolultabb képi és szöveges üzeneteket kell közvetítenünk.

Beltéri óriásplakát

Az óriásplakátról elsőre nem az indoor megoldások jutnak eszünkbe. Ugyanakkor a modern technikának köszönhetően a kedvező árak miatt egyre többen választják az óriásplakátot beltéri használatra, például dekorációs célok teljesítésére.

Természetesen ebben az esetben még fontosabb, hogy biztosítsuk a tetszőleges méretű poszter nyomtatásának lehetőségét, ráadásul ilyenkor fotóminőségű nyomtatásra is módunk van. Az indoor plakátok tekintetében fotóminőségű, fényes plakátokat is készíthetünk, hiszen ezeket a felületeket nem éri csapadék és az UV-sugárzásnak sincsenek olyan mértékben kitéve, mint a kültéri poszterek. A speciális anyag érzékenyebb, ezért különleges bánásmódot is igényel, de az ezzel kapcsolatos tudnivalókat minden esetben tudatja a nyomda a megrendelővel.

Bárki számára elérhető

Amíg pár éve az óriásplakát csak az igazán „nagyok” hirdetési eszköze volt, ma már elmondható, hogy a kisebbek is megengedhetik maguknak és egyre többen nyúlnak ehhez az eszközhöz. A túlzott reklámzaj miatt azonban rengeteg elrontott hirdetést látunk még ma is. Pedig „csak” egy valóban hozzáértő szakemberrel kellene konzultálni a kivitelezés előtt, és akkor az óriásplakát is csodafegyver lehetne bárki kezében, akár kis tételes megjelenésnél is.

Add tovább, hogy másokhoz is eljusson!

Kedvelj a Facebookon!
Már követem az oldalt