Van valami különleges a hosszú évtizedekig elzárva tartott autókban. Olyanok, mint az időkapszulák: megkopottan kerülnek elő és egy letűnt korról mesélnek.
De nem csak emiatt szeretjük őket. Kellő mennyiségű pénz és idő ráfordításával feltámaszthatjuk őket hamvaikból. A régi fényében pompázó klasszikus járgánynál kevés szebb dolog van a világon és az autó nem marad hálátlan; meghódíthatod vele az utakat.
Mercedes-Benz 190SL
Michael Potiker épp hazafelé tartott édesapjával, amikor egy garázsban megpillantott egy ponyva alól kikandikáló fényes krómfelületet. A kíváncsiságtól vezérelve közelebb sétált, bekukkantott a takaró alá, ami alatt egy Mercedes-Benz 190SL rejtőzött. Szerencsétlen autót több réteg por, sár és rágcsálóürülék borította, de miután kipofozták, csodás kis nosztalgia-autó vált belőle. A restauráció során szerencsére sikerült megmenteni a gyári 1.9 literes, 105 lóerős, négyhengeres motort és a váltót.
1964 Shelby Cobra Daytona
A Shelby Cobra Daytona jegyzi a járműtörténelem legszenzációsabb sikertörténetét. Carroll Shelby hat darabot gyártott ebből az aszfaltszaggató szörnyetegből, amikkel aztán az 1959-es Le Mans versenyen simán lekörözték a Ferrari GTO-kat, továbbá új sebességrekordokat állítottak fel. A virágéletű legendákat illegálisan szállították vissza az államokba, ahol elképesztő áron, 5000 dollárért adták el darabját. Egy kivételével az összes Daytonát sikerült felkutatni, ám amikor 2001-ben egy Donna O’Hara nevű gyanútlan hölgy poros fészeréből előkerült az elveszettnek hitt hatodik járgány, az autósvilág ünneplésben tört ki. A mindenkori legnagyobb „sufni-lelet” értékét 4 millió dollárra becsülték.
1955 Mercedes-Benz 300SL
Egyszer volt, hol nem volt, élt egyszer egy szemét mázlista, aki kapott a szüleitől egy ritkaságszámba menő 1955-ös Mercedes-Benz 300SL-t. A srác 1971-ig furikázott vele, aztán a váltó megadta magát. Ahelyett, hogy megjavíttatta volna, úgy döntött, leparkolja a garázsban 40 évre. Szerencsére valaki felfigyelt a járgányra és azóta méltó bánásmódban részesíti. Egy jó állapotban lévő SL nagyjából 1 millió dollárt ér, de a még ritkább alumíniumötvözetű Benzek 4 millió fölött kelnek el.
1950 Ferrari 166MM
Ötven évvel ezelőtt egy Európában élő amerikai egy svájci kiállítási teremben megpillantott egy Ferrari 166MM-et. Azon nyomban felhívta az Arizonában élő barátját, Lee Littont, hogy megkérdezze, érdekli-e az autó. Litton természetesen igent mondott és megkérte barátját, hogy küldje el neki Kaliforniába. Amikor az autó megérkezett Amerikába, Litton töltött bele némi benzint és a Ferrari egy pöccintésre beindult. Hazavezetett Arizonába, ahol napokon keresztül csak száguldozott fel-alá. Aztán egy nap a Ferrari lerobbant, ezért Litton letakarta szőnyegekkel meg rongyokkal. Évekkel később a fiai úgy döntöttek, hogy eladják és 1 millió dollárt kaptak érte. Reméljük, hogy a szőnyeg legalább perzsa volt…
1974 Ferrari Dino 246 GTS
Egészen elképesztő, de ezt a gyönyörű autót két kisgyerek találta meg, amikor az udvaron játszottak. Hogy mit keresett az egzotikus olasz autó a föld alatt, arra senki se tudott kielégítő válasszal szolgálni. A két lehetséges magyarázat, hogy ellopták és elrejtették, vagy valaki biztosítási csalást követett el és így próbált megszabadulni tőle. Szóval az elásott kincs 1978-ban került elő, majd egy biztosítótársaságon keresztül egy los angelesi üzletemberhez került, akitől végül az a rendőr vásárolta meg, aki segített kiásni. A közel félmillió dollárra becsült kocsi meglehetősen jó befektetés volt, főleg egy rendőri fizetésből élő palinak.
Három darab Citroën 2CV prototípus
A 2CV, avagy a Deux Chevaux az egyik legnépszerűbb Citroën modell volt, amit több, mint ötven évig gyártottak. A végső forma megszületését számos prototípus előzte meg, ezek nagy részét viszont az ötvenes években bedarálták. Aztán 1995-ben egy franciaországi fészerből egyszerre három is előkerült. Kiderült, hogy a gyárban dolgozó munkások egy csoportja csempészte ki az autókat az üzemből, hogy megőrizzék őket az utókornak.
A cikk még nem ért véget, lapozz a következő oldalra!